Orkesten-scratch 2020/2021

Helaas kan ook het concert op 14 november 2020 in verband met de verscherpte maatregelen tegen het Coronavirus niet doorgaan. Het spijt ons zeer dat we hierdoor mensen teleurstellen en we hadden ons zelf ook zeer verheugd op dit bijzondere project, maar begrijpen dat veiligheid nu voor alles gaat.
We hebben besloten om de repetitie en het concert te verplaatsen naar zaterdag 6 november 2021.

Wat is een orkest-scratch?
Veel mensen kennen de scratchconcerten voor koren in Nederland. Bij een scratch komen amateurzangers bijeen om een muziekwerk in één dag in te studeren en aansluitend uit te voeren voor publiek. Deze concerten heten scratchconcerten, omdat de deelnemers deze dag voor het eerst bijeenkomen om te repeteren: naar het Engelse ‘to start from scratch’. Maar een scratch voor orkesten is een nog onbekend fenomeen. Het is hoog tijd dat daar verandering in komt!

Waarom de orkest-scratch?
Deze dag bieden wij amateurmusici de gelegenheid om één van de belangrijkste en populairste werken uit het romantische symfonische repertoire te repeteren en uit te voeren. Het zal een fantastische beleving worden om mee te spelen in een groot symfonisch projectorkest. Bovendien biedt deze dag volop gelegenheid om met mede-musici uit het gehele land in contact te komen!

Het basisorkest
Leden van het Leidse Studentenorkest ‘S.M.G. Sempre Crescendo’ zullen de basis vormen van het projectorkest.
Wij beginnen met repeteren om 10.00 uur en gaan, uiteraard met de nodige pauzes, daarmee door tot 17.00 uur. Daarna heeft u ruim tijd om op eigen gelegenheid in de karakteristieke binnenstad van Leiden een hapje te gaan eten. Het concert start om 20.00 uur en duurt ongeveer een uur.
Voorafgaand aan het concert zal dirigent Guido Marchena een korte toelichting geven aan het publiek over het te spelen werk.

Voor wie is het scratchorkest?
Iedereen die een instrument bespeelt op gevorderd tot vergevorderd niveau, is van harte welkom om deel te nemen aan het scratchorkest. Voor beginnende instrumentalisten zullen de te spelen partijen wellicht te moeilijk zijn. We adviseren om voor de repetities en uitvoering van 6 november 2021 uw partij grondig door te nemen. Op de repetitie zelf kunnen we dan werken aan de afronding en aan de orkestklank. Op deze manier kunnen wij het publiek, waaronder misschien ook uw vrienden of familie, een prachtig concert garanderen!

Het werk
In 2020 is het 400 jaar geleden dat de Mayflower naar Amerika voer, met aan boord de Pilgrim Fathers. De Pilgrim Fathers zijn onderdeel van een fascinerende periode in de Leidse geschiedenis ten tijde van de Gouden Eeuw.
Ter gelegenheid van het 400-jarig jubileum van de Mayflower, zijn er vele activiteiten op verschillende locaties in zowel Nederland als Engeland. Eén van de activiteiten is de Orkestscratch met Dvořáks beroemdste compositie: Symfonie nr. 9 in e-mineur ‘Uit de nieuwe wereld’. Opus 95 is verreweg de populairste symfonie van Antonín Dvořák en één van de meest uitgevoerde werken uit het complete romantische symfonische repertoire. Dvořák componeerde het in 1893 tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten. Vandaar de bijnaam: ‘Uit de nieuwe wereld’. Wanneer je de Dvořáks symfonie beluistert, doemen daarbij direct beelden op van de pioniers die met huifkarren op weg gingen naar onbekende vertes. En na hen volgden nog vele miljoenen immigranten die in de loop der tijden hun eigen Amerika schiepen.