The Armed Man 2023

The Armed Man
Muziekgebouw Eindhoven 22 oktober 2023

Om 9:00 uur stond er al een enthousiaste rij zangers en zangeressen bij de ingang van het Frits Philips Muziekgebouw. Na een hartelijke ontvangst werden ze door vrijwilligers begeleid naar hun zitplaatsen, passend bij hun stemsoort: bas, tenor, sopraan, of alt. Het was verrassend om te zien dat zich voor dit meezingconcert relatief gezien veel mannelijke zangers zich hadden aangemeld.

Onder begeleiding van Brassband Gelderland, repeteerde het gelegenheidskoor samen met solisten Emma Brown en Menno Slagter onder begeleiding van dirigent Martin van der Brugge een gloedvolle uitvoering. De repetitie duurde tot 15:30 uur en na een pauze was iedereen klaar voor de uitvoering voor publiek om 16:30 uur.

Het orkest en de dirigent vormden een uitstekend team, en de muziek werd krachtig en luid gepresenteerd, passend bij het militaire karakter van het stuk. De spanning werd al snel voelbaar door het tromgeroffel en de stampvoetende (mars)geluiden van het lied 'l Homme Armée. Na deze indrukwekkende opening zong het koor delen van de katholieke mis, waaronder het imponerende Kyrie, het prachtige Sanctus, het Agnus Dei en Benedictus.

Tussen de delen door werden prachtige Afghaanse liederen vertolkt door Rehan Osamani, Ehsan Misken (op de dholak) en Mohamed Shauqi (op de rubab). Deze liederen zijn inmiddels in Afghanistan verboden door de Taliban, en daar werd ook uitleg over gegeven: door oorlogsgeweld en religieoorlog zijn deze liederen zeer beladen.

Luister naar geluidsvoorbeeld

Een indrukwekkend moment was het gedeelte 'Charge', dat begon met een opzwepende hymne, overtuigd van de overwinning, en overging in een angstige kakofonie van klanken. Daarna volgde een halve minuut van donkere stilte, gevolgd door het trompetgeluid van de Last Post. Op dat moment werd het zaallicht gedimd, wat een indrukwekkend effect teweegbracht.

Emma Brown zong 'Now the Guns have stopped!' op tekst van Guy Wilson. Het gedicht drukt het verdriet uit over het verlies van een vriend, maar ook het schuldgevoel dat hij zelf niet is omgekomen. Het slot van 'The Armed Man' bevat een positieve wens: 'Better is Peace'. En zo werd dit prachtige concert afgesloten met een a capella stuk voor het koor, dat langzaam wegebde.

Na afloop van het concert kregen de dirigent, solisten en het orkest een overweldigend applaus van het publiek in de goed gevulde zaal. De Stichting Educatieve Concerten SEC ervaart telkens weer dankbaarheid wanneer zo'n educatieve dag wordt afgesloten.

Dit concert werd mede mogelijk gemaakt door Centrum voor de kunsten Eindhoven, het Cultuurfonds en VSBfonds.