Requiem Mozart

Dominicuskerk in Amsterdam
Rol SEC: ondersteuning met vrijwilligers gedurende de repetitie en het concert.
Zaterdag 27 oktober 2018 kwam het vrijwilligers organisatieteam al vroeg bijeen in de prachtige, goed verwarmde, Amsterdamse Dominicuskerk. De koffie en thee stonden klaar voor Dirigent Martin van der Brugge en medewerkers.
Een strikt draaiboek was deze dag nodig om ruim 350 zangers, 4 solisten en 40 orkestleden en tevens later op de dag, een groot aantal concertbezoekers goed te ontvangen en te begeleiden naar zitplaatsen.

Uit geheel Nederland afkomstig en zelfs uit Frankrijk, Duitsland en nog enige Engelssprekende zangers, werden bijna 400 mensen door een aantal vrijwillige floormanagers op aanwijzing van de dirigent, naar hun zitplaatsen begeleid.
De 40 jonge mensen van het orkest Sempre Crescendo werden vooraan tegenover de dirigent gestationeerd.
Na een gedegen inzingtraining werd het eerste gedeelte ingezet en geoefend. De dirigent was duidelijk in zijn aanwijzingen en sprak de zangers in drie talen toe indien er een moeilijke passage volgde. Tussendoor werd er zelfs veel gelachen ondanks dat een Requiem veel emotie oproept. De dirigent probeert op deze wijze een zwaar emotioneel muziekstuk prettiger te maken. Daardoor werd er door de zangers een saamhorigheids gevoel gekweekt en naarmate de oefendag vorderde straalde het koor een bijzondere professionaliteit uit. Alsof al deze mensen al jaren met elkaar geoefend en gezongen hadden.
De dirigent heeft tijdens de repetitie het koor goed geïnstrueerd om na maat 8, tijdens het Lacrimosa, een stiltemoment in te gelasten. Dit deed hij om tijdens het concert aan bezoekers over Mozart te vertellen en waarom het laatste deel na Mozarts dood door zijn leerling Süssmayer -toen 25 jaar oud- werd geschreven. Mozart was pas 35 toen hij stierf en hij liet het requiem onvoltooid achter.

Hieronder enige reactie(s) van koorzangers

"Oorverdovende stilte na maat 8 in Lacrimosa uit Mozart’s Requiem. Dan Martin’s verhaal. Om nooit meer te vergeten. Dan vult de Dominicus zich weer met de stemmen van meer dan 350 zangers uit binnen-en buitenland. Wat een schoonheid!”

"Requiem Mozart. Wat een emotie!”.

Vele zangers overal vandaan, (Frankrijk, Duitsland en Engelssprekende zangers), kennen elkaar niet. Zingen overweldigend mooi concert met elkaar in de prachtige Dominicuskerk in Amsterdam. Martin, solisten, orkest van 40 jonge mensen. Bedankt.”

"Enorm genoten. Wat een fijne Scratch. Prachtige locatie, lekker verwarmde kerk, schitterende solisten en een super enthousiaste dirigent. Kortom enorm genoten.

Dat requiem van Mozart is en blijft geweldig om te zingen. Dank.

Dit evenement is mede tot stand gekomen met subsidie steun van de Hofsteestichting uit Alkmaar.