50 jaar Misa Criolla

Zaterdag 22 november 2014 - Laurenskerk te Rotterdam

Stichting Educatieve Concerten werd in 2011 in Rotterdam opgericht; de voorzitter woont in Rotterdam. De stichting is formeel gevestigd in Den Haag, omdat de secretaris daar woont.
Tot op heden heeft de stichting nog niet eerder een concert in Rotterdam georganiseerd, omdat er eerder vanuit andere steden verzoeken binnenkwamen om daar een scratch te organiseren. Maar het 50-jarig jubileum van de Misa Criolla wil de stichting toch graag in zijn geboortestad vieren.
In de Laurenskerk in Rotterdam kwamen op 22 november 2014 420 scratchzangers bijeen om samen deze scratch uit te voeren en 350 toehoorders zijn in de middag gekomen om naar het concert te komen luisteren. Gezongen werd: Misa Criolla en Navidad Nuestra

De professionele muzikanten die deze dag hun medewerking hebben verleend:
Dirigent Martin van der Brugge
Tenor Javier Rodríguez
Begeleidingsensemble La Trama, met:
 Gitarist/charanguistaOrlando Mino
 PianistDaniel Morcos
 Percussie/quenaEnrique Firpi
Overige meewerkenden:
Geke’s Tiental zong mee met het concert, daarnaast zongen dirigente Geke van der Sloot en het koor samen met Javier Rodriguez het duet "Mi Chakra”. Tussendoor gaf Geke`s Tiental  ook een zelfstandig optreden.

Tijdens het tweede deel van de repetitie kwamen tenor Javier Rodríguez en het Argentijnse begeleidingsensemble "La Trama" het koor met originele Argentijnse muziekinstrumenten begeleiden. Tussen de stukken door gaf de dirigent uitleg over de Argentijnse Creoolse instrumenten en over het achtergrondverhaal van de te spelen stukken.

De deelnemers hebben onder leiding van de dirigent binnen één dag de uit te voeren stukken 4-stemmig weten in te studeren. Koorleden die behoefte hadden aan extra repetitie in koorverband, konden zich opgeven voor de extra repetitie op woensdag 19 november. Hier hebben 128 deelnemers gebruik van gemaakt.
Deelnemers die reeds in een vast koor zitten, kregen de gelegenheid flyers voor hun koor neer te leggen op een speciaal daarvoor gereserveerde tafel. Er was veel aanloop bij deze tafel van geïnteresseerde deelnemers die een kijkje wilden nemen bij de koren die daar een flyer hadden liggen.

Al met al kunnen we terugkijken op een meer dan geslaagde herdenking van het 50-jarig bestaan van deze al bijna legendarische muziek.

Flyer 50 jaar Misa Criolla

50 jaar Misa Criolla werd mede mogelijk gemaakt door: