Haydn-scratch

Maandag 9 juni (2e Pinksterdag) 2014 - Westerkerk te Amsterdam

Stichting Educatieve Concerten heeft op Tweede Pinksterdag een concert georganiseerd waarbij de deelnemers (de koorzangers) en het publiek kon genieten van prachtige klassieke muziek. In de Westerkerk te Amsterdam werd het scheppingsverhaal verteld zoals Haydn dat op papier heeft gezet: Die Schöpfung.
Het scratchconcert stond onder leiding van dirigent Martin van der Brugge. Verder werd er tijdens het concert samengewerkt met professionele solisten: sopraan Lisette Emmink, alt Marie Anne Jacobs, tenor Aart Mateboer en bas Marc Drost. Het koor werd begeleid door het Leiderdorps Kamer Orkest en de klavecinist Leonardo Valiante.
Het scratchkoor werd ondersteund door het Hoofdstadkoor, een koor uit Amsterdam. Uitvoeringspartner Sing Along Events is in 2004 begonnen met het organiseren van scratchconcerten in Amsterdam (de Hoofdstadscratches) in samenwerking met het Hoofdstadkoor. Dit was een manier om antwoord te vinden op het dalende ledental van het Hoofdstadkoor. Deze opzet heeft ertoe geleid, dat het betreffende koor inmiddels weer groeit, maar dat ook de scratch als zelfstandige activiteit recht van bestaan heeft gekregen. Ondertussen was dit alweer de zestiende Hoofdstadscratch.
Meer dan 400 deelnemers en toehoorders kwamen deze dag naar Amsterdam toe om mee te zingen of om te genieten van deze uitvoering. Deze keer deden er zelfs deelnemers mee vanuit Ierland, Duitsland en Zwitserland.
Vele toeristen die deze dag langs de Westerkerk liepen en het scratchkoor hoorde zingen, kwamen 's avonds terug om te komen luisteren.

Reacties van deelnemers:
"Ja, dat was weer een mooi feest en wat hebben jullie als team weer hard gewerkt om alles op rolletjes te laten verlopen. Volgens mij genieten de solisten ook van de ontspannen sfeer." - Jacobien Schaafsma (koorlid Hoofdstadkoor)
"It was a very nice day. I met a lot of new singers, enjoyed the practice and the concert. The organization was very good, the conductor very nice. I will check the Facebookpage once in a while and if there will be a concert again which I am able to sing, I'll join again. - Angela Richter (deelnemer uit Duitsland)

Flyer Hadyn-scratch

De Haydn-scratch werd mede mogelijk gemaakt door: