Ramírez scratchconcert – 26 november 2016 – Nicolaïkerk Utrecht

Ruim voor de officiële openingstijd van de Nicolaïkerk, stonden al een tiental enthousiaste deelnemers in de kou te wachten voor het meezing evenement Misa Criolla. Zij wilden zich verzekeren van een mooie plaats van deze uitverkochte scratch. Hiermee was al een van de doelstellingen gehaald namelijk het vergroten van de bekendheid van Utrecht als scratchstad.

Binnen waren de medewerkers van zowel de Nicolaïkerk, Sing Along Events en de Stichting Educatieve Concerten nog druk bezig met de voorbereidingen. Het lukte om eerder dan gepland de deuren te openen en de deelnemers stroomden de heerlijk verwarmde kerk binnen. Stipt op tijd startte de repetities onder de bezielende leiding van dirigent Martin van der Brugge. Het was al direct duidelijk dat de deelnemers vooraf flink geoefend hadden met de oefen-cd’s en de bladmuziek. Er werd op overtuigende wijze uit volle borst (in het Spaans !) gezongen. Al dat huiswerk heeft zijn nut gehad want daarmee kon alle aandacht worden gegeven aan het samen zingen in het koor en aan de interactie met de professionele Argentijnse muzikanten. De muziek van de Misa Criolla en van de Navidad Nuestra leent zich als geen ander voor een uitvoering in een kerk. Het was dan ook geweldig hoe de koorzang zich voegde in de akoestiek van de Nicolaïkerk. Ook de originele Argentijnse instrumenten kwamen helemaal tot hun recht.

Zowel ’s morgens als ’s middags werden de zangstukken tijdens de repetities volgens een strak schema afgehandeld. Voor de amateurzangers was het een genoegen om uiteindelijk alle ingestudeerde muziek te zingen in een echt concert met luisterend publiek.
De belangstelling voor het concert was vooraf zo groot (mede door de vele familieleden en vrienden die met de amateurzangers mee naar Utrecht waren gekomen) dat in oktober was besloten om ook luister publiek toe te laten tijdens de generale repetitie. Hier hebben veel belangstellenden gebruik van gemaakt.
De generale repetitie was bijzonder. De deelnemers konden ervaren – na al het harde werken eerder die dag – hoe de samenzang in zijn geheel klonk. Tevens konden de deelnemers en het publiek genieten van de solo’s van Argentijnse musici. Vooral de uitvoering van de solo van de tenor Javier Rodriguez was indrukwekkend. Niet alleen zijn zang maar vooral ook zijn uitstraling en passie waren een belevenis voor iedereen.
Na de zeer geslaagde generale repetitie, maakte iedereen zich – na een korte pauze – klaar voor het concert. De kerk zat bomvol. De koorzangers, de dirigent, de musici en de vocalist gaven een prachtig concert waarbij het publiek ademloos luisterde naar de uitvoering. Terecht werden de uitvoerenden beloond met een langdurig applaus!

Voor iedereen was het een intensieve lange dag; allemaal gingen we vermoeid maar zeer tevreden weer naar huis. Het was een heel geslaagde dag. Ook de amateurzangers hebben het gewaardeerd. Er kwamen diverse reacties in de week erna met complimenten voor de organisatie en voor de beleving die zij hebben ervaren.

De organisatie kreeg minder subsidie dan gevraagd maar dankzij een hoger aantal deelnemers dan verwacht (dankzij extra promotie) en met minder medewerkers dan begroot, is het scratch evenement toch gerealiseerd, zijn de doelstellingen gehaald en zijn ze er (financieel net) niet aan tekort gekomen.
DIT CONCERT WERD MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR