Mooiste concertmissen 2016

23 april 2016 - Dominicuskerk te Amsterdam

Zndag 23 april 2016 was het buiten het bitterkoud. Gelukkig was de goed bereikbare Dominicuskerk aangenaam van temperatuur en kregen de 197 deelnemers een warme ontvangst. Enkelen (leden van het Hoofdstadkoor) kenden deze locatie al. Maar voor de meeste amateurzangers was dit een eerste kennismaking met deze mooi gedecoreerde kerk in het hartje centrum van Amsterdam.

Omdat de kerk heel overzichtelijk is, wist iedereen snel haar of zijn plekje te vinden voor de repetities. Voor de medewerkers en vrijwilligers van Sing Along Events en van de Stichting Educatieve Concerten was het erg leuk om van zo dichtbij alle activiteiten te kunnen volgen.

Onder leiding van de dirigent Martin van der Brugge werd hard geoefend op alle muziekstukken van het programma. Het bevlogen Haydn strijkkwintet was werkelijk onvermoeibaar in de muzikale ondersteuning. Wat overigens ook gold voor Gerrie Meijers die afwisselend de begeleiding deed op de vleugel of het orgel. Tussen de zang door werd uitleg gegeven over de ontwikkeling van de missen en requiems door de eeuwen heen.

Na een hele dag flink oefenen, waren de deelnemers, musici en soliste klaar om een mooie uitvoering van het concert te geven. De opstelling van het koor rond het podium was ideaal voor de samenwerking van de stemsoorten. Bijna 100 luisteraars waren op het programma af gekomen: een deel had kaarten vooraf gereserveerd maar er waren zeker nog velen die een kaartje kochten op de dag zelf. Hiermee is een van de doelstellingen van de stichting bereikt: het leveren van een bijdrage aan het Amsterdamse muziekleven.

Door de inrichting van de kerk en de opstelling van het koor en musici, konden de luisteraars zich vrij begeven door de ruimte. Enkelen hebben deze gelegenheid aangegrepen en hebben de uitvoering – letterlijk – vanuit meerdere hoeken bekeken en beluisterd.

Barbara Schilstra (sopraan) arriveerde ’s middags en repeteerde solo en met het amateurkoor. Tussendoor gaf zij zangtips aan het koor.

Het concert werd mede mogelijk gemaakt
door: