Fauré-scratch 2015

21 november 2015 - Nicolaikerk te Utrecht

Utrecht
Na scratchconcerten te hebben georganiseerd in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam heeft Stichting Educatieve Concerten nu voor de tweede keer gekozen voor Utrecht. Niet alleen vanwege de centrale ligging, maar ook om de bekendheid van Utrecht als scratchstad te vergroten voor de vele koorzangers en toehoorders van buiten de stad. Dit evenement bood Utrechtse koren een fantastische stimulans om hun leden ervaring te laten opdoen met een ander repertoire en om de zangkunst te promoten bij een breed publiek.

Programma
Twee werken van componist Gabriel Fauré werden op de dag ingestudeerd en uitgevoerd:
1. Requiem in d mineur (Op 48), geschreven tussen 1877 en 1890. Het Requiem is Faurés bekendste langere werk. Het stuk is geschreven voor koor en orkest. De beroemdste stukken uit het Requiem zijn de Hostias-solo van de bariton in het Offertorium, de sopraanaria Pie Jesu en het Libera Me.
2. Cantique de Jean Racine (Op. 11) is een werk voor gemengd koor met begeleiding van strijkers en orgel, geschreven door de negentienjarige Gabriel Fauré in 1864-5. Met dit werk won Fauré de eerste prijs toen hij afstudeerde aan de École Niedermeyer te Parijs in 1865.

In totaal hebben 152 amateurzangers kennis gemaakt met het werk van Fauré. Zij konden gebruik maken van een instudeerpakket om vooraf te oefenen (ingezongen oefen-cd, partituur en een tekstboek). Op zaterdag werd vanaf 10.30u gerepeteerd voor de uitvoering die plaats vond om 16.30u. De kaartverkoop voor het concert was een groot succes: er zijn vele toehoorders geweest om te luisteren naar het concert.

Muzikale ondersteuning
De volgende professionele muzikanten hebben deze dag hun medewerking verleend:
Dirigent Martin van der Brugge
Solist Kai Yi Min (sopraan)
Solist Bora Balci (bariton)
Begeleidingsorkest Sweelinckorkest
Orgel Niek van der Meij

Reacties van deelnemers en toehoorders
Een veelgehoorde reactie was dat de organisatie goed was en dat ze het een fijne en leerzame dag vonden. Ook heeft de stichting complimenten ontvangen over de voorbereidende werkzaamheden.

Dirigent van der Brugge repeteert met koor

Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door: