Carmina Burana

Zaterdag 13 juni 2015

Op zaterdag 13 juni 2015 hebben ruim 300 enthousiaste zangliefhebbers in het Muziekgebouw Eindhoven de Carmina Burana van Carl Orff gezongen. Daar kwamen ruim 250 toehoorders op af.
Kan deze muziek uit de 20ste eeuw nóg geliefder zijn? Sinds de première op 8 juni 1937 in de Frankfurter Oper, veroverde dit uitbundige meesterwerk talloze harten. Carmina Burana betekent voor elke concertzaal ‘full house’ en het grandioze openingskoor ‘O Fortuna’ stond in 1992 zelfs op 1 in de top 40 (als housenummer!)
En dat voor een werk dat teruggaat op de Middeleeuwen. Carmina Burana baseert zich op teksten uit de 11e en 12e eeuw. Ze ontsproten aan het brein van mensen die behoorden tot een vreemde bevolkingsgroep: zwervende studenten en aan lager wal geraakte monniken. De middeleeuwse student had geen vast honk; hij zwierf voor zijn colleges van de ene universiteit naar de andere, van Oxford naar Parijs, van Leiden naar Bologna. Een hard bestaan. Niet zo vreemd dat je, om dat wat te compenseren, droomde van weelde, overvloedige maaltijden, drank en… liefde. Dat laatste vooral. Meisjes, vrouwen – lichtpuntjes aan de donkere horizon! Ontspoorde geestelijken deden graag mee. Dit werd de Carmina Burana. Uitbundige, geestige, soms ook wat wrange liederen over de lente, de natuur, drank, eten, gokken, dobbelen en de liefde – in vele gedaanten… Carl Orff maakte er een partituur van die echt heerlijk zingen is!

Overdag is er serieus geoefend en beleeft u hoe de muziek groeit en steeds mooier wordt. De deelnemers die extra wilden repeteren konden een week eerder al in het Muziekgebouw aanschuiven, om daar samen met de dirigent vast te oefenen. En de avond van 13 juni was de uitvoering tijdens een openbaar concert in de Grote Zaal in Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven.
De artistieke leiding was in handen van dirigent Martin van der Brugge en hij nam het Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch en het kinderkoor Geke's Tiental met zich mee.

De Carmina Burana wordt mede mogelijk gemaakt door: