Scheppingsverhalen Den Haag

Scheppingsverhalen - Negen gratis concerten door heel Den Haag

Eerst was er niets meer dan chaos. Maar hoe begon de aarde? Hoe begon het leven? Hoe begonnen wij, de mensen? Vanuit alle geloven is er een ander perspectief van de scheppingsverhalen.

Stichting Educatieve Concerten heeft in de herfst van 2014 een vernieuwend programma gemaakt waarbij muziek werd gebracht op plekken waar deze normaal gesproken niet klinkt. Er zijn negen concerten georganiseerd op verschillende locaties in Den Haag waarbij ook een nieuw publiek werd bereikt. De concerten vonden plaats in: Kloosterkerk (2x), Bibliotheek Leidschenveen, Bibliotheek Ypenburg, Wijkcentrum Mariahoeve, Bibliotheek Nieuw-Waldeck, Remonstrantse kerk, Bibliotheek Loosduinen en de Bibliotheek Escamp. Er werd geen entree geheven, waardoor de concerten écht voor iedereen toegankelijk waren. Het thema van deze concerten waren scheppingsverhalen; de leidraad in deze drie kwartier durende concerten is Die Schöpfung van Joseph Haydn, dat gezongen werd door Het Residentiekoor, afgewisseld met (muzikale) scheppingsverhalen van andere geloven.

Tijdens het concert werden de scheppingsverhalen uit de Bijbel en de Koran voorgedragen op de muziek van de ouverture van Die Schöpfung van Haydn. Vervolgens werden deze verhalen tot klinken gebracht in de muziek die in verschillende culturen verankerd zijn. Het programma bestond uit enkele delen van Die Schöpfung van Haydn. Sitar muzikant Tammo Heikens bracht een aantal Sitar raga’s ten gehore die gespeeld werden vanuit Boeddhistische oorsprong. Ook werden twee liederen van de Turkse componist Sabahattin Kalender met de tekst van Yunus Emre gezongen. De uitvoerenden zijn niet beschouwend te werk gegaan, ze hebben op een laagdrempelige manier muziek ten gehore gebracht van verschillende culturen en religies. Met name in de bibliotheken en het wijkcentrum is er een nieuw publiek bereikt die normaal gesproken niet naar een volledig klassiek concert zouden gaan. Gemiddeld zijn er 50 bezoekers per concert komen luisteren. Een deel daarvan zijn gekomen omdat zij door een van de koorleden en/of muzikanten zijn uitgenodigd, maar het overgrote deel van de bezoekers zijn afkomstig uit de buurt en daarmee zijn zij ook een afspiegeling van de wijk.

Flyer Scheppingsverhalen Den Haag

Scheppingsverhalen Den Haag werd mede mogelijk gemaakt door:
- Bibliotheek Den Haag
- Residentiekoor